Wegen
Op een begroting van € 13.041.000 is € 9.078.000 uitgegeven. Het verschil van € 3.963.000 is voor € 3.546.000 fasering en voor € 417.000 een positief resultaat.
Resultaat (€ 417.000):
- Op de jaarlijkse beheerbudgetten is per saldo een positief resultaat behaald van € 405.000. Er zijn meer inkomsten binnengekomen vanuit nutsbedrijven dan begroot (€ 91.000). Er is € 229.000 meer besteed aan onderhoud van elementenverhardingen, zoals bestrating en trottoirs en € 402.000 minder aan asfaltonderhoud. Vorig jaar was dat andersom en is er juist meer asfaltonderhoud gepleegd. Een grote asfaltklus (Ophelialaan-noord) is uitgesteld van najaar 2024 naar 2025. We combineren dit met het beter inrichten van dit wegvak als 30 km/uur-gebied en kunnen daar in 2025 subsidie voor aanvragen. Ook wordt het werk dan afgestemd op het onderhoud van een deel van de Jac. P. Thijsselaan. Op de diverse budgetten voor onderhoud kunstwerken, verkeersmaatregelen, voorbereiding, onderzoeken en inspecties is in totaal € 141.000 minder besteed.
- Het budget voor het verwijderen van oude bushaltevoorzieningen van € 50.000 is niet gebruikt en laten we vrijvallen. Deze werkzaamheden kunnen ofwel op andere manieren worden gefinancierd ofwel worden meegenomen bij toekomstig onderhoud.
- Via kleine afwijkingen op diverse afgeronde investeringsprojecten samen (inclusief de bijdragen aan multidiscliplinaire projecten) is in totaal het overige resultaat van -/- € 38.000 te verklaren.
Fasering (€ 3.546.000):
- Het project Reconstructie Machineweg is in volle gang. De werkzaamheden duren zeker nog tot medio 2025. Per abuis was bij de 2e bestuursrapportage het budget niet opnieuw verdeeld over 2024 en 2025 en is verreweg het grootste deel van het budget op 2024 blijven staan. Toen was echter al bekend dat door diverse oorzaken het werk langer zou duren. Dit is daarom een van de belangrijkste oorzaken dat er veel budget op het MPP door moet schuiven naar 2025. Voor het project Machineweg gaat het om € 3.977.000 aan kosten en € 500.000 aan begrote subsidie-inkomsten.
- De renovatie van een deel van de Jac. P. Thijsselaan is uitgesteld naar 2025. Daardoor is het mogelijk subsidie aan te vragen voor de 30 km/uur-maatregelen. Zie ook bij de multidisciplinaire projecten. Een bedrag van € 160.000 schuift daarom door naar 2025.
- De vernieuwing van de fietspaden op de routes Wissel-Baanvak en Spoorlijnpad is gegund aan een aannemer die van start is gegaan. In 2024 zijn er al meer kosten geboekt dan voorzien bij de 2e bestuursrapportage, het gaat hier puur om een faseringsverschil van € 79.000 tussen 2024 en 2025. Ook bij andere investeringsprojecten treden dergelijke faseringsverschillen op, zoals bij de Burgemeester Hoffscholteweg (ten behoeve van het nieuwe Spoorlijnpad, -/- € 47.000), de verlengde Molenvlietweg (€ 65.000), de voorbereiding van de kruising Machineweg-Aalsmeerderweg (€ 47.000) en nog diverse projecten met een klein verschil ten opzichte van de begroting. Al deze afwijkingen worden verrekend met de budgetten van 2025 door deze daarbij op te tellen dan wel ervan af te trekken.
- Overige verschillen worden verklaard door de hierboven genoemde grote multidisciplinaire projecten (Uiterweg, Fietspad Zwarteweg, Fietsroute Bilderdammerweg en Reconstructie Ophelialaan-Primulastraat, in totaal -/- € 139.000) of door projecten met een klein faseringsverschil (in totaal € 62.000).