Dienstverleningsbijdrage
In 2024 bedroeg de dienstverleningsbijdrage aan Amstelveen € 19,3 miljoen (2023: € 18,1 miljoen). Voor dit bedrag realiseert de AA-organisatie de producten en diensten zoals opgenomen in de programmabegroting. Daarnaast is er nog € 7,8 miljoen (2023: € 7,5 miljoen) in rekening gebracht door Amstelveen aan Aalsmeer voor de inzet op projecten, buitenruimte en vastgoed.
In eerdere P&C documenten is de raad op de hoogte gehouden over de nog lopende discussie over een aantal oude AA-claims uit de 2e bestuursrapportage 2022. Begin januari 2025 is, na een grondige analyse, geconcludeerd dat de formatieplekken die bij deze claims zijn aangevraagd ook werkzaamheden voor Aalsmeer verrichten en dat we op grond daarvan deze kosten aan de AA-organisatie moeten vergoeden (€ 164.000). Deze kosten zijn in de jaarstukken 2024 verwerkt.
Onderdeel van de dienstverleningsbijdrage is een bijdrage in de ICT. De rode draad bij ICT ontwikkelingen is verdere digitalisering, om dienstverlening en bedrijfsvoering verder te optimaliseren. Het meenemen van organisatie en de medewerkers hierin is daar onderdeel van.
De afgelopen jaren zijn vele processen, producten en diensten gedigitaliseerd. In 2024 is ingezet op verdere ontwikkeling van de digitale vaardigheden van medewerkers en de uitbreiding van het aantal klantprocessen. Ook het meertalig aanbod van producten en diensten en de digitoegankelijkheid daarvan, is verder uitgebreid.
Om beter digitaal te kunnen (samen)werken is een nieuw digitaal platform ingericht. In dit nieuwe platform kunnen medewerkers samenwerken en documenten opslaan. Deze nieuwe digitale samenwerkingsomgeving is dit jaar verder uitgerold binnen de gehele ambtelijke organisatie. Hierbij hebben we gekeken naar laagdrempeligheid en zijn trainingen aan medewerkers aangeboden.
Dit jaar stond ook in het teken van de I(CT) onderdelen bij de voorbereiding en implementatie van nieuwe wet- en regelgeving, die inmiddels door de VNG ‘informatiewetten’ worden genoemd. Dit zijn meerjarige projecten waaronder de Omgevingswet (Ow), de Wet kwaliteitsborging bouwen (Wkb), de Wet open overheid (Woo), de Wet modernisering bestuurlijk elektronisch verkeer (Wmebv), de Wet digitale overheid (Wdo), de Wet hergebruik overheidsinformatie (Who) en de Network & Information Security wetgeving (NIS2).
Daarnaast kregen in 2024 een aantal grote I(CT) projecten een vervolg, waaronder de voorbereiding van de vervanging van het zaaksysteem en de migratie van applicaties - die nu in het datacenter van de AA-organisatie zijn gesitueerd- naar een cloud omgeving. Ook dé nieuwe ontwikkeling, AI, is op de radar. Deze biedt kansen, maar we moeten ook alert zijn op de (privacy)risico’s; hiervoor zijn we onze medewerkers aan het opleiden. Na een zorgvuldig traject is in 2024 de chatfunctionaliteit Copilot (van Microsoft) geïmplementeerd, waarmee medewerkers de eerste ervaring met AI kunnen opdoen.
Management- en stuurinformatie is een belangrijk instrument om adequaat te kunnen sturen op resultaat. Datagedreven werken helpt daarbij: daarmee kunnen betere (of eigenlijk: beter onderbouwde) beslissingen worden genomen en kan de kwaliteit van de dienstverlening worden verbeterd. De eerste stappen richting Datagovernance zijn inmiddels gezet. Een visie waarin uitgangspunten over datakwaliteit, datamanagement, ethiek, algoritmen en Artificial intelligence (AI) zijn opgenomen, is bijna gereed. Met het implementatieplan is inmiddels een begin gemaakt.