3 Paragrafen

3.5 Bedrijfsvoering

Kernorganisatie gemeente Aalsmeer

In 2022 is de ambtelijke kernorganisatie Aalsmeer ingericht.
De opdracht van de ambtelijke kernorganisatie is om dienstverlening aan inwoners, bedrijven en organisaties op de Aalsmeerse maat te bieden, de advisering van het gemeentebestuur en de aanpak van de Aalsmeerse opgaven te versterken, en de financiën beter te beheersen. Hiertoe is een aantal strategische en ondersteunende taken bij de kernorganisatie Aalsmeer ondergebracht.
Naast de medewerkers van de Aalsmeerse kernorganisatie werken ook medewerkers van de AA organisatie met enige regelmaat aan specifiek Aalsmeerse opgaven vanuit het raadhuis in Aalsmeer vanuit het principe ‘werken waar het werk is’.
Alle loketfuncties voor gemeentelijke publieke dienstverlening zijn op afspraak in het raadhuis van Aalsmeer zowel fysiek als digitaal beschikbaar. Hiermee kunnen inwoners, bedrijven en organisaties binnen de eigen gemeente informatie en dienstverlening ontvangen onder andere op het gebied van burgerzaken en documenten, wonen, bouwen, ondernemen, maatschappelijke (jeugd)hulp en (inkomens)ondersteuning.

In 2024 is heeft de kernorganisatie, naast haar reguliere taken zoals het adviseren van het bestuur over haar deelnemingen en de planning en controlcyclus en het leggen van verbinding op het sociale, fysieke en veiligheidsterrein met de medewerkers van zowel de AA-organisatie als ook inwoners, instellingen en bedrijven in Aalsmeer o.a. de volgende zaken voorbereid en opgepakt al dan niet met medewerking van de AA-organisatie:

  • Voorbereiding (besluitvorming over) jongerenraad
  • Omgevingsvisie
  • Gebiedsvisie Kudelstaart
  • Hoofdlijnennotitie Schinkelpolder
  • WonenWelzijnZorg visie
  • Sturing op budgetten jeugdzorg en Wmo
  • Overeenkomst inzake Lakenblekerstraat/ huisvesting bijzondere doelgroepen
  • Besluitvorming nieuwbouw zwembad
  • Duurzaamheidsagenda
  • Campagne Sociaal Domein
  • Voorbereiding besluitvorming nieuwe brandweerkazerne
  • Nota strategische aankopen
  • Beleidsadvisering op het gebied van sport, kunst en cultuur (bibliotheekvisie, expeditie Aalsmeer)
  • Opvang van Oekraïners

Personeel
Kernorganisatie Aalsmeer
Ultimo 2024 zijn de kernorganisatie 23 (2023: 22) personen (22,79 vte (2023: 22,19 vte)) werkzaam binnen de kernorganisatie. De werkelijke loonkosten 2024 bedragen € 2.524.000 (geraamd € 2.739.000).

Inhuur/ extern advies/ juridische ondersteuning
In 2024 is een gedeelte van het budget voor loonkosten besteed aan inhuur ter invulling van vacatures en externe advisering / uitbesteed werk of waar taken waarvoor de kernorganisatie zelf de capaciteit niet in huis heeft. Het betreft onder andere: contractmanagement Meerlanden en overeenkomst Seringenpark
(zie ook programma 4 Openbare Ruimte), opvang Oekraïners, planvorming Lakenblekerstraat, gebiedsvisie Kudelstaart, toekomstverkenning Aalsmeer, campagne Sociaal Domein, bibliotheekvisie en de inzet op duurzaamheid. De totale kosten hiervan bedragen € 1.279.000
Deze kosten zijn (grotendeels) gedekt uit de onderschrijding van de geraamde loonkosten, programmabudgetten en het transitiebudget. Per saldo komt € 169.000 ten laste van het rekeningresultaat 2024.

Transitiebudget
Voor de transitie naar de nieuwe organisatie is € 3.000.000 beschikbaar gesteld voor 2021 en 2022. In de 2e bestuursrapportage 2023 is een voorstel gedaan om het restant ad € 1,8 miljoen over te hevelen naar 2024 en 2025.
In 2024 is € 130.000 uitgegeven ten laste van het transitiebudget. Dit betreft dekking van kosten van inhuur en advisering. Daarnaast is conform de besluitvorming bij de Kadernota 2025 € 925.000 aan de bestemmingsreserve afschrijvingskosten gebouwen toegevoegd om de afschrijvingskosten van de verbouwing van de raadskelder en de aanpassingen van de kantoren te dekken. Ultimo 2024 resteert nog € 745.000.

Huisvestingkosten
De totale kosten van de huisvesting bedragen in 2024 € 492.000 (2023: € 463.000). De huisvestingskosten bestaan uit de afschrijvingskosten energiekosten, reservering meerjaren onderhoud, jaarlijks onderhoud, heffingen, verzekeringen en beheerkosten.
In 2024 is gestart met de aanpassingen van de kantoren op de 1e verdieping. De laatste werkzaamheden zijn in het 1e kwartaal 2025 afgerond.

Raad en griffie
De griffie ondersteunt de gemeenteraad en bestaat uit een compact team van 3 fte, verdeeld over de functies van griffier, raadsadviseur, junior raadsadviseur, communicatieadviseur en coördinator bestuurlijke besluitvorming. In 2024 heeft de griffie door personele ontwikkelingen met een beperkte capaciteit gedraaid.
De griffie adviseert de raads- en commissieleden bij de uitoefening van de kaderstellende, controlerende en volksvertegenwoordigende rollen. Dat doet zij door de raad volledig, juist en tijdig te informeren, het bieden van advies en ondersteuning bij de inzet van raadsinstrumenten, het adviseren, begeleiden en technisch ondersteunen bij commissie- en raadsvergaderingen en het vergroten van de expertise van de raads- en commissieleden door het aanbieden en organiseren van trainingen en werksessies. Zo kwamen in 2024 onderwerpen als jongerenparticipatie, Masterplan Energie en duurzaamheid aan bod.

In 2024 vergaderde de gemeenteraad 12 keer, voorafgegaan door de beeld- en oordeelsvormende commissies Ruimte en Maatschappij en Bestuur. In een extra vergadering kwam de herbenoeming van de burgemeester aan de orde. In 2024 heeft de griffie werkbezoeken voor de raad georganiseerd. De raads- en commissieleden bezochten zwembad Nunspeet, project Calla in Rijnsburg en twee forten.

De griffie is het directe aanspreekpunt van de gemeenteraad voor inwoners en organisaties. Ook verzorgt de griffie de communicatie namens de raad met als doel de raad zichtbaar te maken voor inwoners en contacten te leggen met de Aalsmeerse samenleving. In dat kader hebben 12 groepen leerlingen uit het basisonderwijs in de raadzaal het democratiespel gespeeld en hebben 5 klassen van het Yuverta-college het debatspel gedaan. Raadsleden hebben actief meegewerkt aan deze activiteiten.
De gemeenteraad heeft de gedragscode en een convenant omgangsvormen gemeenteraad en raadscommissies Aalsmeer vastgesteld. De raadscommissie Luchtvaartzaken is formeel ingericht en een verordening is vastgesteld. Tot slot heeft de griffie in opdracht van de raad de verordening rechtspositie raadsleden en commissieleden geactualiseerd.

(Bestuurlijke) Integriteit
In Aalsmeer zijn tijdens de raad van 18 juli 2023 verschillende procesafspraken vastgesteld rondom het thema integriteit. Onder leiding van de burgemeester is daarvoor een stuurgroep ingesteld. Afgesproken is toen om de stuurgroep verschillende stukken te laten voorbereiden, waarvan de eerste twee in maart 2024 aan de raad zijn voorgelegd: de geactualiseerde gedragscode ten behoeve van de gemeenteraad en het convenant omgangsvormen.
Verder is in de raadsvergadering van mei 2024 de gedragscode van het college geactualiseerd. Met de actualisatie van de gedragscode voor de ambtelijke organisatie is gestart. Deze wordt begin 2025 afgerond. Ook volgt er in 2025 nog een stappenplan over hoe om te gaan met de door de raad aangenomen protocollen.

Deze pagina is gebouwd op 05/27/2025 08:06:51 met de export van 05/27/2025 07:59:39