2.1 Sociaal domein

Wat heeft het gekost?

Financieel overzicht

bedrag x € 1.000

Rekening

Begroting 2024

Rekening 2024

Saldo

Programma

2023

Primitief

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

2024

1.1 Begeleiding (WMO)

-928

-1.167

1.236

164

-1.072

1.329

191

-1.138

-66

1.1 Beschermd wonen (WMO)

0

0

8

0

-8

8

0

-8

0

1.1 Dagbesteding (WMO)

-1.083

-757

1.229

0

-1.229

1.200

0

-1.200

29

1.1 Geëscaleerde zorg 18+

0

0

0

0

0

0

0

0

0

1.1 Hulp bij het Huishouden (WMO)

-2.167

-2.094

2.494

0

-2.494

2.520

0

-2.520

-26

1.1 Maatwerkdienstverlening 18+

0

0

0

0

0

0

0

0

0

1.1 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

-1.247

-1.481

1.441

15

-1.426

1.500

21

-1.480

-54

1.1 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

-2.495

-3.028

3.397

256

-3.141

3.295

245

-3.051

90

1.1 Volksgezondheid

-1.340

-1.417

1.637

195

-1.443

1.565

122

-1.443

0

1.2 Arbeidsparticipatie

-471

-578

512

0

-512

522

0

-522

-9

1.2 Inkomensregelingen

-3.430

-1.530

7.947

6.162

-1.785

8.031

6.262

-1.769

16

1.2 WSW en beschut werk

-796

-734

810

0

-810

818

0

-818

-8

1.3 Geëscaleerde zorg 18-

0

0

0

0

0

0

0

0

0

1.3 Jeugdbescherming

-407

-570

482

0

-482

480

0

-480

3

1.3 Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf

-669

-457

1.117

0

-1.117

1.289

0

-1.289

-172

1.3 Jeugdhulp met verblijf overig

-942

-1.039

984

0

-984

1.012

0

-1.012

-28

1.3 Jeugdhulp zonder verblijf overig

-6.856

-6.105

7.247

0

-7.247

6.889

25

-6.864

383

1.3 Jeugdreclassering

-128

0

128

0

-128

126

0

-126

2

1.3 Maatwerkdienstverlening 18-

0

0

0

0

0

0

0

0

0

1.4 Samenkracht en burgerparticipatie

-4.987

-3.863

7.926

452

-7.474

8.093

511

-7.582

-108

Totaal saldo van baten en lasten

-27.945

-24.819

38.594

7.243

-31.351

38.676

7.376

-31.300

51

Reservemutatie

1.170

184

963

2.099

1.136

1.379

2.310

932

-204

Resultaat

-26.775

-24.635

39.557

9.342

-30.215

40.055

9.686

-30.368

-153

Belangrijkste begrotingsafwijkingen

1.1 Begeleiding (nadeel € 66.000)
Wmo Begeleiding (nadeel lasten € 93.000, voordeel baten € 27.000)
Voor Wmo begeleiding is € 93.000 meer uitgegeven dan begroot. Bij de prognose opzet bij de 2e bestuursrapportage 2024 is niet voldoende rekening gehouden met een achterstand bij enkele zorgaanbieders in het verwerken van declaraties.  

1.1 Maatwerkvoorzieningen (WMO) (nadeel € 54.000)
1.1 Maatwerkvoorzieningen (WMO) (nadeel lasten € 60.000, voordeel baten € 6.000)
Er is een tekort van € 60.000 ontstaan bij de hulpmiddelen. Daarentegen zijn er meer leges ontvangen (€ 5.000) voor de aanvraag van gehandicaptenparkeerkaarten. Het tekort van € 60.000 is te wijten aan meerdere oorzaken. Ten eerste zijn er externe adviezen ingekocht ter waarde van € 15.000, betreffende medisch advies hulpmiddelen. Deze structurele post was niet eerder begroot.
De afwikkeling van in de jaarstukken 2023 opgenomen nog te betalen kosten heeft geresulteerd in een overschot van € 27.000. Tot slot wijkt de prognose opgesteld bij de 2e bestuursrapportage licht af van de realisatie over heel 2024.

1.1 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen (voordeel € 90.000)
Wijkteams (voordeel lasten € 95.000)
Er is een minimale inzet geweest op Multisignaal in verband met aankomende wetswijziging regionale verwijsindex risicojongeren. De combinatiefuncties werden in 2024 gedekt uit de brede SPUK-gala middelen. De pilot ervaringsdeskundigheid is in het 4e kwartaal 2024 van start gegaan. In 2024 zijn geen middelen nodig geweest.
Diverse overige begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (voordeel lasten € 7.000, nadeel baten € 11.000) worden niet toegelicht.

1.1 Volksgezondheid (saldo € 0)
Specifieke uitkering Gezond en Actief Leven Akkoord (SPUK GALA)
(voordeel lasten € 73.000, nadeel baten € 73.000)
Aalsmeer ontvangt sinds 2023 de specifieke uitkering (SPUK) voor de lokale invulling van het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). De onderwerpen en daarbij behorende middelen liggen vast en zijn niet over te hevelen naar een volgend jaar. Hierdoor is volledige uitnutting niet bij alle onderwerpen mogelijk. In 2024 is op een aantal onderwerpen onderbesteding. Dit komt met name door nieuw aanbod wat de tijd nodig heeft om op te schalen, zoals valpreventie en initiatieven in het kader van  kansrijke start en mentale gezondheid. Eind 2024 heeft het rijk een prijsindex toegekend voor deze regeling. Teveel ontvangen budget wordt terugbetaald aan het Rijk.

1.2 Inkomensregelingen (saldo € 16.000 voordeel)
BUIG-budget (voordeel baten € 72.000)
Het voordelig resultaat van € 72.000 op het BUIG-budget is ontstaan door een voordeel van € 39.000 bij het terugvorderen van verleende bijstand. Er zijn meer vorderingen opgelegd dan begroot. Hiervoor is geen eenduidige oorzaak aan te wijzen. Terugvordering van een beperkt aantal bijstandsuitkeringen in combinatie met enkele grote fraudevorderingen kan al leiden tot een dergelijke toename. Verder heeft een onttrekking aan de voorziening dubieuze debiteuren, een jaarlijkse technische correctie, geleid tot een voordeel van € 33.000.

Kwijtschelding gemeentelijke belastingen (nadeel lasten € 39.000)
Hogere kwijtschelding van de gemeentelijke belasting voor minimahuishoudens heeft geleid tot een nadelig effect op het resultaat van € 39.000.

Bijzondere bijstand (nadeel lasten € 29.000, voordeel baten € 34.000)  
In totaal is € 34.000 meer opgelegd aan terugvorderingen dan begroot. Dit verschil wordt grotendeels veroorzaakt doordat meer bijzondere bijstand is verstrekt. Bijvoorbeeld voor verhuis- en inrichtingskosten. Dit is een vorm van leenbijstand die de inwoner binnen 36 maanden naar draagkracht moet terugbetalen. Na deze 36 maanden wordt de lening kwijtgescholden. Een andere oorzaak voor het hogere bedrag aan opleggingen wordt veroorzaakt door de in 2023 verstrekte energietoeslag. In 2024 is geconstateerd dat deze verstrekkingen niet altijd terecht waren waardoor een terugvordering is opgelegd bij enkele inwoners. In totaal is € 29.000 meer kwijtgescholden dan geraamd.

Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (€ 16.000 nadeel lasten en € 6.000 nadeel baten) worden niet toegelicht.

1.3 Specialistische jeugdhulp (thema 1.3 Jeugdhulp zonder verblijf overig, 1.3 Jeugdhulp met verblijf overig en 1.3 Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf)
Specialistische jeugdhulp (voordeel € 183.000)
Op de drie verschillende taakvelden van de jeugdhulp is een voordeel ontstaan van € 183.000 ten opzichte van de bij de 2e bestuursrapportage opgehoogde begroting. De begroting is opgehoogd in verband met een verwachte stijging van uitgaven aan enkele trajecten met een complexe zorgvraag (en daarmee gepaard gaande hoge kosten). De stijging is met name zichtbaar bij enkele aanbieders die onder een landelijk contract werken. Bij de complexe trajecten was er wel een daling bij het onderdeel verblijf inclusief behandeling. Verder zijn de uitgaven aan ambulante trajecten gestegen. Er zijn echter een aantal onderdelen lager uitgevallen. Het grootste voordeel is ontstaan op nog te verwachte declaraties uit 2023. Deze over 2023 verwachte declaraties zijn door aanbieders niet allemaal meer ingediend (voordeel € 100.000). Verder zijn de uitgaven voor het onderdeel werkwijzen en trajecten lager uitgevallen door minder instroom bij enkele specifieke preventieve initiatieven.

Voor 2025 is er naast aandacht voor passende en noodzakelijke hulp ook veel en extra aandacht voor grip op de alsmaar stijgende uitgaven aan jeugdhulp en de inzet van de schaarse personeelscapaciteit in het veld.      

1.4 Samenkracht en burgerparticipatie (voordeel € 93.000)
Wet Kinderopvang (voordeel lasten € 45.000)
De gemeente is wettelijk verplicht om een sociaal medische indicatie (SMI) af te geven voor kinderopvang aan ouders met medische of sociale beperkingen in combinatie met de noodzaak om ontwikkelingsachterstanden van het kind te verminderen. De afgelopen jaren steeg het aantal aanvragen. In 2023 was er een daling te zien ten opzichte van voorgaande jaren. In 2024 is het aantal aanvragen op hetzelfde niveau als in 2023. De gemiddelde kosten per kinderopvangplaats bedragen € 14.000 per kind per jaar. Deze kosten kunnen (sterk) fluctueren en zijn afhankelijk van het aantal kinderen dat is aangewezen op de kinderopvang.

Kwetsbare groepen lichte ondersteuning (voordeel lasten € 46.000)
De lasten voor de onderdelen welzijn op recept en eenzaamheidsbestrijding zijn ten laste gebracht van de Specifieke Uitkering (SPUK) Integraal Zorg Akkoord (IZA) en de SPUK brede regeling Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en niet ten laste gebracht van de beschikbare middelen kwetsbare groepen lichte ondersteuning.

Jeugd algemene voorzieningen (voordeel lasten € 63.000)
De subsidies 2024 werden met 5% geïndexeerd ten opzichte van het gesubsidieerde bedrag een jaar eerder in plaats van het begrote bedrag. Bij de subsidievaststelling over het jaar 2023 heeft een terugvordering plaats gevonden.

Inburgering en statushouders (nadeel lasten € 111.000, voordeel baten € 41.000)
Voor de inburgeringstrajecten van statushouders ontvangt Aalsmeer twee specifieke uitkeringen (SPUK Inburgering en SPUK Onderwijsroute). Er is € 111.000 meer uitgegeven aan inburgeringstrajecten, waartegenover een hogere uitkering van het rijk van € 80.000 wordt ontvangen. Het nadeel van € 31.000 bestaat uit een correctie over voorgaande jaren en uit reiskosten die niet in aanmerking komen voor de SPUK.
De resterende overschrijding van € 39.000 betreft uitvoeringskosten die als baten in programma 1 waren geboekt en als lasten in programma 7. Die uitvoeringskosten zijn echter niet gemaakt, waardoor de baten € 39.000 lager uitvallen op programma 1. De overschrijding verloopt per saldo neutraal doordat de lasten op programma 7 ook € 39.000 lager uitvallen.

Specifieke uitkering Gezond en Actief Leven Akkoord (SPUK GALA) (voordeel lasten € 22.000, nadeel baten € 22.000)
Aalsmeer ontvangt sinds 2023 de specifieke uitkering (SPUK) voor de lokale invulling van het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). De onderwerpen en daarbij behorende middelen liggen vast en zijn niet over te hevelen naar een volgend jaar. Hierdoor is volledige uitnutting niet bij alle onderwerpen mogelijk. In 2024 is op een aantal onderwerpen onderbesteding. Teveel ontvangen budget wordt terugbetaald aan het rijk. Op 2.4 Samenkracht en burgerparticipatie is dit € 28.000. Dit komt met name door nieuw aanbod wat de tijd nodig heeft om op te schalen en initiatieven in het kader van terugdringen van gezondheidsachterstanden. Eind 2024 heeft het rijk een prijsindex toegekend voor deze regeling.

Transformatiebudget Sociaal Domein (voordeel lasten € 74.000)
Vanuit het transformatiebudget worden in aanvang de acties uit paragraaf 4.10 van de Strategienota Sociaal Domein bekostigd. Op het nota-onderdeel Communicatie en Informatie zijn de uitvoeringskosten van de Publiekscampagne Sociaal Domein lager dan verwacht, wegens een efficiënte(re) inkoop (voordeel € 37.000) en omdat een deel van de kosten doorbelast konden worden op de vanuit het rijk ontvangen NPO-middelen (voordeel € 17.000). Op het nota-onderdeel Kansrijke Initiatieven Ondersteunen bleken de kosten voor de buurthuizen en de initiatieven vanuit inwoners in 2024 lager dan verwacht (voordeel € 20.000).

Opvang vluchtelingen Oekraïne (nadeel lasten € 378.000)
De kosten van de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne wordt over verschillende programma’s in de begroting en de jaarrekening verantwoord (programma 1 Sociaal Domein, programma 2 Onderwijs en ontplooiing, programma 7 Overhead en programma 8 Algemene dekkingsmiddelen). De afwijking ten opzichte van de begroting zoals vastgesteld worden veroorzaakt door gestegen prijzen van de opvang, uitbreiding van capaciteit van de opvang en hogere kosten van projectleiding. Bij de begroting zijn we nog uitgegaan van maximaal 273 plaatsen echter eind 2024 zitten we inmiddels op 314 plaatsen. Ook hebben we uiteindelijk langer dan verwacht capaciteit beschikbaar moeten houden in de hotels vanwege fysieke beperkingen bij de betrokkenen en onduidelijkheid over de status van de zogenaamde “veiligelanders”. De kosten van de opvang zijn door gestegen tarieven meer toegenomen dan verwacht. Daarnaast hebben we het afgelopen jaar ook een aantal nieuwe zaken opgepakt die in de begroting nog niet waren voorzien. Dan gaat het over de psychische ondersteuning van vluchtelingen alsmede verder inzet op taalonderwijs (zie programma 2).

Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (nadeel lasten € 73.000, voordeel baten € 40.000) worden niet toegelicht.

Reservemutatie (nadeel € 204.000)
Egalisatiereserve sociaal domein (nadeel lasten € 415.000, voordeel baten € 211.000)
In de motie RAP-raad is aangegeven dat tekorten binnen het sociaal domein binnen het programma van het sociaal domein opgelost dienen te worden, omdat binnen het sociaal domein een aantal open einde regelingen geldt met de bijbehorende risico’s en het daarnaast tijd kost om effecten van beleidskeuzes financieel te zien. Deze reserve is bedoeld om incidentele tekorten binnen het sociaal domein in een bepaald jaar te verrekenen met incidentele overschotten in een ander jaar. De individuele toelichtingen op de afwijkingen zijn hiervoor opgenomen.  

Deze pagina is gebouwd op 05/27/2025 08:06:51 met de export van 05/27/2025 07:59:39