Doelstellingen
- Ieder kind en iedere jongere kan veilig, gezond en kansrijk opgroeien.
- We bevorderen een goede samenwerking tussen gezinnen, scholen, verenigingen, professionals en andere betrokkenen en we zorgen voor een passend hulpaanbod dat aansluit op de behoefte van het kind.
Bestuurlijke actiepunten
Omschrijving | Type | Status | |
---|---|---|---|
24-01 Voortzetten pilot praktijkondersteuner jeugd. | Uitvoering | ||
24-02 Doorontwikkelen monitor jeugd (BVR). | Uitvoering | A | |
24-03 Voorbereiden op veranderingen voortvloeiend uit hervormingsagenda. | Uitvoering | A | |
24-04 Doorontwikkelen aanpak IHV13w gericht op bevorderen van veiligheid in gezinnen. | Uitvoering | ||
24-05 Uitvoeren samenhangende lokale aanpak op het gebied van gezondheid, sport en bewegen en sociale basis. | Uitvoering | ||
24-06 Uitvoeringsplan inzet ervaringsdeskundigheid jeugd via pilot. | College | ||
24-07 Implementeren innovatieve oplossingen jeugd (moet leiden tot structurele besparing). | Uitvoering | A | |
24-08 Brede SPUK (inclusief combinatiefunctionarissen). | Uitvoering | ||
24-09 Het jongerenwerk wordt kwalitatief en kwantitatief doorgelicht en waar nodig vinden aanpassingen plaats: oppakken o.b.v. jaarverslag 2022 en gemeenteraad hierover informeren. | College | A | |
24-10 Praktische (regionale en) lokale invulling Toekomstscenario Jeugd- en Gezinsbescherming. | Uitvoering | A | |
Status: 'A' = aanvullende toelichting |
Nummer | Aanvullende toelichting |
---|---|
24-02 | De methodiek van het ramen van financiën is doorontwikkeld. De BVR op zichzelf is qua uiterlijk niet veranderd; de (achtergrond)info is wel aangevuld/verbeterd. Ook zijn diverse dashboards vanuit beleid, financiën, contractmanagement en uitvoering uitgebreid. Deze bieden achtergrondinfo voor duiding van de BVR en sturing op inhoud en financiën in de jeugdhulp. |
24-03 | Voor zover mogelijk hebben we ingespeeld op de veranderingen uit de hervormingsagenda. Bovenop de reguliere samenwerking met de gemeenten in de regio Amsterdam-Amstelland is er intensief overleg geweest met de regiogemeenten en het ministerie over de uitwerking van de landelijke plannen voor (verplichte) regionale inkoop van jeugdhulp en o.a. de (mogelijke) oprichting van een regionale gemeenschappelijk regeling hiervoor. Aalsmeer en Amstelveen kopen nu de jeugdhulp in met een eigen stelsel. Dit onderwerp zal in 2025 terugkomen. |
24-07 | Er zijn veel acties ingezet in de uitvoering; die hebben ook geleid tot besparingen. Tegelijk is gezien de financiële opgave nog meer nodig. |
24-09 | Op 14 mei 2024 is de raad geïnformeerd middels een raadsbrief (Z24-019472). In navolging van deze raadsbrief is de raad op 26 nov. 2024 middels een raadsbrief (Z24-119499) op de hoogte gebracht van de vervolgstappen die het college zal nemen naar aanleiding van deze evaluatie. Per 1 januari 2026 zal het budget voor het tiener- en jongerenwerk structureel met € 100.000 worden verminderd. |
24-10 | De samenwerking met jeugdbescherming en Veilig Thuis rondom gezinnen is geïntensiveerd. Er is nog meer aandacht besteed aan de werkwijze bij onveiligheid in de lokale teams. O.a. door trainingen en aanscherping van werkwijzen; die komen ten goede van de hulp aan gezinnen. Ook is de werkwijze Intensieve Hulp in Vrijwillig traject binnen het Sociaal Team uitgebreid. De regionale proeftuin Blijvend Veilig kon lokaal niet worden geïmplementeerd omdat landelijke wetgeving en financiering op de langere baan zijn geschoven. In 2025 zullen we daarom een lokaal plan maken voor de verbetering van de hulp en ondersteuning aan jeugdigen en gezinnen in onveiligheid. |
Taakvelden per thema
Aan dit thema zijn gekoppeld de taakvelden
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen;
6.72a Jeugdzorg begeleiding;
6.72b Jeugdzorg behandeling;
6.72c Jeugdhulp dagbesteding;
6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig;
6.73a Pleegzorg;
6.73b Gezinsgericht;
6.73c Jeugdhulp met verblijf overig;
6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf;
6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf; en
6.74c Gesloten plaatsing.