Doelstellingen
- Alle inwoners met of zonder beperkingen kunnen meedoen in de samenleving en kunnen tevens zo lang mogelijk en zo zelfredzaam mogelijk thuis blijven wonen;
- Inwoners zijn in staat om gezond te leven;
- Inwoners voelen zich verbonden met elkaar en helpen elkaar.
Bestuurlijke actiepunten
Omschrijving | Type | Status | |
---|---|---|---|
24-01 Uitvoering van het plan Brede SPUK. | Uitvoering | ||
24-02 Uitvoeringsplan Diversiteit en Inclusie. | College | ||
24-03 Uitvoeringsplan herijking mantelzorgbeleid. | College | A | |
24-04 Blijvend inzetten op een zo adequaat mogelijke ondersteuning vanuit de Wmo, daarbij rekening houdend met de taakstellingen. | Uitvoering | ||
24-05 Blijvend inzetten op een brede intake en goede doorlooptijd van de afhandeling van aanvragen. | Uitvoering | ||
24-06 Uitbreiding Welzijn op recept uitgebreid (als pilot). | Uitvoering | ||
24-07 Inzetten op het tegengaan van personeelstekorten in de zorg en Wmo-vervoer. | Uitvoering | ||
24-08 Inzet op ‘losse informele ondersteuning’ en vrijwillige inzet in de buurt. | Uitvoering | ||
24-09 (Sport)verenigingen vernieuwend, creatief en effectief ondersteunen. | Uitvoering | ||
24-10 Publiekscampagne over het sociaal domein maken. | Uitvoering | ||
24-11 Opstellen en uitvoeren Aalsmeerse WoonWelzijnZorgvisie. | Raad | ||
24-12 Uitwerken Nieuwe woonconcepten in bouwprogramma’s en maken afspraken hierover met ontwikkelaars. | Uitvoering | A | |
24-13 Uitvoeren Doordecentralisatie Maatschappelijke opvang en beschermd wonen (MOBW). | Uitvoering | ||
24-14 Uitvoeren Aanpak economische dakloosheid. | Uitvoering | ||
24-15 Opstellen van wijkprofielen voor inzicht in waar welke problematiek speelt en de inzet hierop aan te sluiten | A | ||
Status: 'A' = aanvullende toelichting |
Nummer | Aanvullende toelichting |
---|---|
24-03 | Bij de start van de herijking mantelzorgbeleid is gekozen voor een uitgebreide evaluatie. Er zijn tijd en middelen ingezet om in kaart te brengen waar de grootste knelpunten en kansen liggen op het gebied van mantelzorgondersteuning binnen Aalsmeer. Dit is afgerond in 2024. Met de input wordt een mantelzorguitvoeringsplan opgesteld en aangeboden aan het college uiterlijk Q2 2025. |
24-12 | In de woonvisie 2024-2030, vastgesteld in Q4 2024, heeft de raad het belang van nieuwe woonconcepten benadrukt. In Q3 2025 volgt een Nota Passend en Betaalbaar Wonen waarin wordt uitgewerkt hoe deze woonconcepten in nieuwbouwprojecten kunnen landen. |
24-15 | Met het aanstellen van de wijkregisseur in 2024 is dit actiepunt in uitvoering genomen. |
Taakvelden per thema
Aan dit thema zijn gekoppeld de taakvelden
6.71a Hulp bij de huishouding (WMO);
6.71b Begeleiding (WMO);
6.71c Dagbesteding (WMO);
6.71d Overige maatwerkarrangementen WMO;
6.81a Beschermd wonen (WMO);
6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO);
7.1 Volksgezondheid; en
6.2 Wijkteams.
Overige toelichting
Onderzoek reële tarieven Wmo
De Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) reële kostprijs verplicht gemeenten om een reëel tarief te bieden aan aanbieders van Wmo-producten. Om aan deze AMvB te voldoen is in 2024 een kostprijsonderzoek met advies voor de tarieven uitgevoerd. Hieruit bleek dat de tarieven niet reëel waren. Dit is hersteld voor 2024 en heeft gevolgen voor de kostprijs van voorzieningen in de toekomst.